11 de jul. 2012

PORTUGAL NORD i GALÍCIA, RIES BAIXES

Aquest viatge al Nord-oest peninsular el vam fer en 16 dies i un total de 3435 km.
Sortim un dia per la tarda en direcció a Saragossa seguint la A2, des d’aquest ciutat agafem la ruta E82 que va de Saragossa fins a Porto (Portugal)amb algunes variants, i que ressegueix el riu Duero. Portugal és un país acollidor pels autocaravanistes amb poques dificultats per circular, pernoctar i amb àrees preparades.
Dormim la primera nit a Tarazona, en un esplanada a prop del centre històric. L’endemà visitem la ciutat i seguim la ruta via Sòria, Valladolid. Aquí fem una desviació a la zona vitivinícola de Rueda per visitar un dels molts cellers (bodegas) d’aquest vi tant de moda com és el verdejo. No podem fer la visita, però comprem vins i tornarem a la volta.
Seguim el viatge i tornem a la ruta E82, per continuar cap a Tordesillas, Zamora i entrar a Portugal per acabar a Bragança, on descansem en una àrea molt tranqui-la a prop del castell.
El següent dia visitem Bragança, ciutat històrica de Portugal. Seguim el viatge per l’autovia en construcció cap Vila Real, però sense entra-hi. Entrem a la zona de vinyes del Alto Duoro i ens dirigim al Palacio de Matheus, el palau i els jardins val la pena ser visitats i tastar els vins.
Seguim per les vinyes que cobreixen tot el paisatge muntanyós completament, no en va aquest ha estat declarat Patrimoni de la Humanitat per la Unesco. A Lamego hi ha el Santuari N. S. Remedios molt famós amb unes escalinates monumentals. Arribem al centre de la D.O. Alto Douro a Paso da Régua, on uns ponts travessem l’imponent riu Douro.
L’endemà seguim per les ribes i costers del Douro en mig del paisatge de vinyes penjades de la muntanya. Entrem a la part baixa del riu i ens dirigim  cap l’àrea de Porto a Vilanova de Gaia. L’àrea d’autocaravanes està situada dins del Parc Biològic de Gaia que és un parc natural a la perifèria metropolitana, un parc amb animals en semillibertat, rutes rurals i pic-nics. La petita zona de campers és un paradís de tranquil·litat i descans.
Ens llevem i agafem el bus que ens porta fins al centre de Porto, després de travessar Gaia i un dels imponents ponts sobre el Douro. Per visitar la ciutat sempre és recomanable fer-ho primer amb el Bus Turístic per tenir una idea bàsica i els veure els monuments i racons imprescindibles. Porto és una ciutat històrica plena de racons entranyables, esglésies i sobretot la el barri del port fluvial o Cais de Ribera . A l’altra banda trobem Gaia amb les bodegues del vi “Porto” on visitem una de les moltes que hi ha des de fa segles. Per anar d’una riba a l’altra cal passar pel pont de metàl·lic Dom Luis I, veritable obra d’enginyeria i gual que el pont ferroviari metàl·lic de G. Eiffel. Des del port es pot agafar un dels creuers o “barcos rabelos” i fer un tour fins a la desembocadura o riu amunt. Al final del dia tornem a l’oasi del Parc de Gaia.
A l’endemà encara tornem per visitar Porto pel nostre compte i veure alguns racons del barri de Baixa, les botigues, el mercat, la bulliciosa rua Sta. Catarina, l’estació San Benito o la Sé. Per la tarda sortim en direcció Guimeraes amb una calor sofocant. Guimeraes és el bressol de Portugal on va començar la reconquesta i on Afonso Henriques es va autoproclamar rei de Portugal. Després de visitar el castell seguim  cap a Braga i pernoctar al parc del Santuari Bom Jesus do Monte.
Aquest Santuari està situat al cap de munt de la ciutat en un bosc amb uns jardins i un llac navegable en un racó idíl·lic. Des de baix a través d’unes escales en mig del bosc s’arriba al santuari, però es pot aparcar a dalt també. Seguim cap a la costa portuguesa a Viana do Castelo  i Caminha a la desembocadura del Minho a la frontera gallega. Minho amunt trobem Valença do Minho amb el seu castell fronterer i enfront Tui ja a Galicia.
Galicia pels autocaravanistes no presenta gaires dificultats i sempre trobes el port a les ries per poder pernoctar i aparcar. Les àrees que vàrem trobar eren el mínim dels mínims, però hi ha bona voluntat d’acollida.
A Guarda és el primer lloc on vam dormir, al port sense problemes. Després a comprar peix acabat de pescar i pa – a Portugal el pa escassejava -, seguim fins a Baiona a l’entrada a la Ria de Vigo. Baiona és una bonica vila de turisme de platja amb el seu castell fortificat. Passem de llarg per Vigo fins a l’altra banda pel Ponte de Randa, per Cangas i el Cabo de Home on es divisen les Illes Atlàntiques. Acabem el dia al port d’Aldan.
Iniciem el dia recorrent la ria de Pontevedra, i ens dirigim a Pontevedra per visitar la ciutat, però no duem l’adreça de l’àrea i ens és impossible visitar el centre històric Patrimoni de la Unesco. Combarro és el poble que té més hórreos de Galicia a l’altra banda de la ria. Desfem la ruta per tornar a Vigo al càmping Samil, descansar i rentar roba, a la platja de Samil. A la mateixa zona hi ha un pàrquing habilitat per a campers.
Amb el bus que passa per davant arribem a Vigo, al port per pujar a un creuer que ens duu a les Illes Cies. Aquestes illes són Parc Nacional, hi ha diferents rutes a peu per la illa principal, un càmping, restaurants i la Praia de Rodas – declarada la millor platja del món-, l’ideal és estar-hi tot el dia. Els gallecs hi van de pic-nic el cap de setmana.
Nou dia, direcció Pontevedra, per la via ràpida cap a O Grove, A Toxa, seguint la Ria d’Arousa fins a Ribeira i Cabo Corrubedo. Com que ens trobem sols decidim no pernoctar al far, i ho fem al port de Corrubedo.
L’endemà seguim per la ria de Noia, per poblets a la riba de la ria, fins a Muros a l’altra banda, amb els porxos i els seu carrerons  davant del port. Ens arribem a cabo Finisterre, una visita imprescindible si es va a Galicia, el certificat d’haver arribat al final. Acabem el dia a Santiago.
L’àrea de Santiago desmereix per la transcendència de la ciutat: és una enorme esplanada asfaltada de pagament on no si pot fer vida, el mínim per visitar la ciutat o dormir i marxar pitant.
Visitem Santiago agafant el bus davant de l’àrea. Fa un dia gris típic de Galicia, ideal per recórrer els carrers plens de vida d’aquesta ciutat universal amb un encant únic. Pelegrins per tot arreu i de tot el món, esglésies, la catedral, mil i un restaurants i bars, botigues encantadores, etc. A la tarda decidim no quedar-nos a l’àrea i iniciem el retorn a Catalunya en diverses etapes. Seguim la ruta cap a Orense però abans ens trobem amb uns amics que ens diuen on comprar i provar les millors “empanades” i la millor “Tarta de Santiago”, evidentment en els pobles.
El retorn el fem en quatre etapes –una a casa dels amics -, passant via autovia per Ourense, i la Puebla de Sanabria on pernoctem al Lago de Sanabria. Seguim –parant per comprar els embotits de la muntanya de Sanabria -, via Tordesillas i tornant a Rueda per visitar – ara si-, les bodegues d’aquesta D.O. on ens van fer un tast i una introducció com a tastavins. Seguim i retornem a la ruta E82, passant per Valladolid i Peñafiel, població centre de la D.O. Ribera del Duero i on hi ha la majoria de bodegues, on també es pot visitar algunes de les bodegues i comprar vins d’aquesta zona. Seguim passant per Aranda de Duero fins a Sòria, pernoctant al poble Garray al costat de la capital.
La última etapa la fem via Saragossa, Lleida i arribada a casa a Sta Mª de Martorelles, Vallès Or.